Nórsko

Názov štátu: Nórske kráľovstvo (Kongeriket Norge)
Ústavné zriadenie: konštitučná monarchia
Počet obyvateľov: 4 650 000 (k 1.1.2006)
Rozloha: 385 155 km2, Svalbard a ostrov Jan Mayen 61 397 km2
Hlava štátu: kráľ HARALD V., od 17.1. 1991 s kráľovnou Sonjou má 2 deti: korunného princa Haakona Magnusa (1973) a princeznú Märthu Louisu (1971)
Hlavné mesto: Oslo (519,0 tis. obyvateľov)
Ďalšie významné mestá: Bergen (236 tis. obyvateľov), Trondheim (153,1 tis.), Stavanger (111,3 tis.), Kristiansand (74,0 tis.)
Zloženie obyvateľstva: 4 404 tis. obyvateľov - 94,5% Nóri, 0,5% Laponci, 5% prisťahovalci
Náboženstvo: 93,3% obyvateľstva sa hlási k štátnej evanjelickej cirkvi, 2,2% k iným náboženstvám a 4,5% bez vyznania
Úradný jazyk: nórčina - dva rovnocenné druhy nórčiny: bokmaal - hovorí ňou 85% obyvateľstva, hlavne v Oslo a veľkých mestách južného Nórska a nynorsk - staršia verzia nórčiny, založená na západonórskych dialektoch; používa sa v západných a severných oblastiach Nórska
Štátne sviatky (2007)
  • 1. január Nový rok
  • Veľkonočné sviatky (piatok, sobota, nedeľa a pondelok)
  • 1. máj Sviatok práce
  • Nanebovstúpenie Pána
  • Turíce (Svätodušné sviatky) - nedeľa a pondelok
  • 17. máj Deň ústavy (r. 1814)
  • 25. a 26. december Vianoce
Mena: nórska koruna NOK), 1 NOK = 4,005 SKK
Administratívne usporiadanie: 18 krajov (fylke) a Oslo, resp. 3 pridružené územia
Hustota zaľudnenia: 14 obyvateľov/km2
Najvyšší bod: Glittertind, 2470m
Najvýznamnejšia rieka: Glomma
Priemerná dĺžka života: muži 73 rokov, ženy 80 rokov
Analfabeti: menej ako 1%
Nezamestnanosť: 4,9%
Podiel na tvorbe HDP: poľnohospodárstvo 3%, priemysel 36%, služby 61%
HDP: 34 510 USD/obyvateľ
Charakteristika Nórska Nórsko leží v západnej časti Škandinávskeho polostrova, až jedna tretina jeho územia sa nachádza za Severnou polárnou kružnicou. Hlavnú časť povrchu Nórska tvorí Škandinávske pohorie, ktoré sa ťahá v smere poludníkov. Tu sa nachádza aj najvyšší bod štátu (Glittertind 2470 m). Nórsko má vďaka veľkému množstvu ostrovov a fjordov veľmi členité pobrežie.. Jeho podnebie zmierňuje Golfský prúd, vďaka ktorému oceán nezamŕza ani v prístave Bergen, ktorý leží za 60. rovnobežkou. Na pobreží je oceanické podnebie, vo vnútrozemí sa prejavujú rysy kontinentality. V hospodárskom živote hrá najdôležitejšiu úlohu more a voda. Energia riek a zdroje mora sú najväčším bohatstvom krajiny. Nórsko je vedúcou krajinou Európy v rybolove, vylovené ryby spracovávajú plávajúce továrne priamo na mori. Vďaka tomu sú rybacie konzervy a mrazené ryby najdôležitejším vývozným artiklom. Disponuje veľkou obchodnou flotilou a podľa množstva prepraveného tovaru patrí medzi 10 námorných mocností. Okrem rýb má Nórsko v mori aj ďalšie zdroje svojho bohatstva a tým sú náleziská ropy a zemného plynu na dne Severného mora. Táto ťažba prináša polovicu príjmov krajiny. Časť ropy a zemného plynu spracováva chemický priemysel, zvyšok sa vyváža. Nórsko je aj veľkým producentom elektrickej energie, vyrobí najviac elektrickej energie na jedného obyvateľa, a to vo vodných elektrárňach postavených na riekach bohatých na vodu s veľkým spádom. Na báze tejto lacnej elektrickej energie je postavené hutníctvo farebných kovov, chemický priemysel, získavanie horčíka z morskej vody. Významnú pozíciu v hospodárstve Nórska má aj strojárstvo a výroba technologických celkov pre petrochemický priemysel a výroba lodí.
Cesty a autostrády: Nórsko má približne 600 km cestných tunelov, 55 z nich vedie pod morom. Celá jedna štvrtina zo 100 najdlhších tunelov sveta je v Nórsku Najdlhší tunel Laerdal v západnom Nórsku meria 24,5 km. Je tam aj najhlbší podmorský tunel (v hĺbke 267 m). Nóri sú aj majstrami v stavaní mostov. Dokážu postaviť aj mosty s oblúkmi až 850 m. V r. 2000 prepojili 7 mostami a 6 tunelmi východný a západný breh Oslo fjordu. Ciest je 91,4 tis. km, z toho 69,5 tis. km spevnených, 143 km diaľnic a rýchlostných ciest. Na určitých úsekoch ciest (mosty, tunely, diaľnice, vjazdy do centra niektorých miest) sa platí mýto - za vjazd do Osla bol v r. 2002 za osobné auto poplatok denne 15 NOK, do Bergenu za osobné auto v pondelok až piatok 10 NOK (údaje z r. 2002). Vnútrozemské cesty cez nórske pohoria a náhorné plošiny sú zjazdné len v máji až septembri, v zime sú uzatvorené. Mnohé cesty sú v zime uzatvorené najmä pre nákladné vozidlá, resp. Prejazd je možný iba s reťazami či snehovými hrotmi. Za nedodržanie týchto predpisov sú vysoké pokuty.
Autobusová doprava: Linky výborne doplňujú železničnú dopravu. Po celom Nórsku je hustá sieť expresných autobusových spojov medzi väčšími mestami, a lokálne linky vedú prakticky do každej obce. Všetky linky sú rýchle, čisté a bezpečné. Viac na: www.nor-way.no alebo www.hsd.no.
Železnice: Trate majú celkovú dĺžku 4077 km, z toho do 2518 km sú elektrifikované (2003). Z Osla vedie železnica na sever po Bodø (spájajúca dve trate: Dovre Line z Osla do Trondheimu a následne Nordland Railway z Trondheimu do Bodø. Ďalšími diaľkovými traťami sú Bergen Railway (Oslo-Bergen), Sorland Railway (Oslo-Stavanger) Hlavnú časť dopravy vykonáva štátna spoločnosť NSB - Norwegian State Railways. (viac na: www.nsb.no). Najsevernejšou stanicou je Narvik, kam vedie železnica zo Švédska, ktorá sa však využíva viac na dopravu železnej rudy a uhlia. Z Osla vedie železnica po pobreží do Švédska s prípojmi cez Dánsko do západnej Európy. Nórske železnice ponúkajú Scan Rail Pass so značnými zľavami, platný 21 dní aj na niektoré lodné linky po celej Škandinávii. Po Nórsku platí karta InterRail.
Letecká doprava: Po krajine je mimoriadne hustá sieť101 dopravných letísk, z 65 pevnými betónovými a asfaltovými dráhami. Najsevernejším letiskom je Longyearbyen na Svalbarde, kam sa letí zo severného Nórska ešte 80 minút. Na hlavných ťahoch prúdovými lietadlami lieta nórska časť škandinávskych aerolínií SAS i spoločnosti Braathens SAFE a tieto linky doplňuje hustá sieť krátkych vidieckych spojov do vyše 20 miest menšími lietadlami spoločnosti Widerøe i liniek malých dopravcov. Hlavné medzinárodné letisko je Oslo na juhu krajiny, kde sa prestupuje aj na domáce spoje. Niektoré medzinárodné spoje lietajú už aj do Stavangeru, Kristiansandu, Bergenu a Trondheimu na juhu a juhozápade krajiny, zo severného Ruska a severného Fínska sa lieta aj do severovýchodného Nórska.
Lodná doprava: Pod nórskou vlajkou sa plaví 693 lodí nad 1000 brt (aj 128 veľkých nákladných lodí, 113 tankerov na dopravu ropy, 124 na dopravu tekutých chemických látok). Najdôležitejšie prístavy Bergen, Drammen, Floro, Hammerfest, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Larvik, Narvik, Oslo, Porsgrunn, Stavanger, Tromso, Trondheim. Medzinárodné trajektové linky vedú z Oslo do Nemecka (Kiel, plavba 20 h), Dánska (Frederikshavn, plavba 9 h), ďalšie spoje aj do prístavov vo Veľkej Británii. Kurióznym osobným spojom je pobrežná linka Hurtigruten, ktorá od r. 1893 dodnes vozí denne cestujúcich a najmä tovar z Bergenu od prístavu k prístavu až do mesta Kirkenes na ruských hraniciach. Kedysi to bola aj poštová loď, dnes ju vyhľadávajú turisti. Plavba trvá 7 dní, na viacerých miestach sa vyplatí vystúpiť, počkať na ďalší spoj o deň a urobiť si výlet do okolia.
Podmnienky vstupu a pobytu v Nórsku pre občanov Slovenskej republiky Slovenskí občania môžu do Nórskeho kráľovstva cestovať bez víz len za účelom turistiky, pokiaľ pobyt nepresahuje 3 mesiace, odo dňa vstupu na územie ktorejkoľvek zo severských krajín (Švédsko, Dánsko, Nórsko, Fínsko, Island). Nórska polícia námatkovo kontroluje dostatok finančného zabezpečenia počas pobytu. Potrebná čiastka sa posudzuje individuálne a jej výška nie je stanovená. Pokiaľ však cudzinec nepreukáže špecifické okolnosti (návšteva príbuzných, predplatené ubytovanie a pod.), požaduje polícia obvykle hotovosť vo výške 500,- NOK na osobu a deň pobytu.
Colné predpisy Pri vstupe na územie Nórskeho kráľovstva je možné bezcolne priviezť tovar v celkovej hodnote do 5000,- NOK (cca 25 000 Sk). Občan starší ako 18 rokov a mladší ako 20 rokov môže ďalej bezcolne doviezť 2 l piva a 2 l vína (do 22 percent alkoholu). Občan starší ako 20 rokov môže miesto 1 l vína doviezť bezcolne 1 l vína alebo alkoholu do 22 percent alebo 1 l alkoholu do 60 percent (dovoz alkoholu nad 60 percent nie je povolený). Občan starší ako 18 rokov môže do Nórska bezcolne doviezť 200 ks cigariet alebo 250 g tabaku a 200 ks cigaretových papierikov. Do Nórska možno bezcolne doviezť max. 5 kg cukru, max. 1 kg čokolády a cukroviniek, max. 60 l pohonných hmôt v nádrži a 10 l v predpísanej rezervnej nádobe. Dovoz čerstvých potravín je obmedzený a podlieha prísnym predpisom. Pri vjazde a výjazde je možné bez prihlásenia previezť hotovosť vo výške maximálne 25 000,- NOK. Vyššiu čiastku je treba na hraničnom prechode prihlásiť.
Dovoz živých zvierat podlieha prísnym predpisom - otázky je možné smerovať na Veľvyslanectvo Nórskeho kráľovstva v Bratislave alebo priamo na Štátny veterinárny a biologický ústav v Bratislave (Tel.: 00421-2 / 6025 8111). Živé zvieratá možno doviezť len so špeciálnym povolením príslušných orgánov (Štátny úrad pre karanténu zvierat NK) a zviera musí stráviť v karanténe najmenej štyri mesiace.
Pri nákupe tovaru v hodnote nad 300,- NOK vrátane DPH môže občan, ktorý nemá trvalý pobyt v Nórsku a tovar vyváža, uplatniť nárok na refundáciu DPH (Tax Refund).
Ďalšie otázky o colných podmienkach zodpovie okrem Nórskeho veľvyslanectva v Bratislave tiež Nórske colné riaditeľstvo:
NÓRSKE COLNÉ RIADITEĽSTVO (Tolldirektoratet)
P.O. Box 8122
Dep. 0032, Oslo
Tel.: 0047 / 2286 0300
E-mail: www.toll.no
Lekárska starostlivosť: Je v NK na dobrej úrovni, zdravotnícke zariadenia disponujú najmodernejšou lekárskou technikou. Vo väčších mestách funguje nepretržitá lekárska služba (Legevakt). Návšteva lekára je značne nákladná záležitosť. V lekárňach nie je v predaji aspirín, ani podobné prípravky s obsahom kyseliny acytilsalicilovej, ako napr. acylpirin či anopyrin. Základné prípravky napr. pri prechladnutí je možné zakúpiť aj v každom obchode s potravinami, alebo v predajniach Helsekost, čo je obdoba lekární, s tým, že sú tu v ponuke prípravky a liečivá na prírodnej báze. Pri vstupe do krajiny nie je potrebná žiadna vakcinácia. Občania SR sú pri návšteve lekára povinní sa preukázať formulárom E - 111. V opačnom prípade uhradia lekársky úkon v plnej výške.
Slovenským občanom sa preto odporúča vopred zdravotne poistiť v SR. Pri návšteve lekára a prípadnom lekárskom zákroku sa platí v hotovosti. Ceny sú vysoké napr. návšteva lekára bez ošetrenia predstavuje 300,- až 400,- NOK, cena za deň pobytu v nemocnici sa pohybuje od cca. 2500,- NOK a vyššie.
Maximálne povolené rýchlosti: V obci: 50 km/h, v husto osídlených častiach iba 30 km/h, Mimo obce: 80 - 90 km/h (za dažďa 80 km/h), Diaľnice: 130 km/h (za dažďa 110 km/h a v hmle 50 km/h)
Polícia môže vyberať pokuty na mieste dopravného priestupku.
  • Nezastavenie na červenú: 3 000 NOK
  • Nedovolené predbiehanie: 3 000 NOK
  • Nedovolené parkovanie: 750 NOK
  • Nepoužitie bezpečnostných pásov: 750 NOK
Prekročenie rýchlosti:
  • Do 5 km/h: 500 NOK
  • Do 10 km/h: 1 000 NOK
  • Do 15 km/h: 1 500 NOK
  • Do 20 km/h: 2 000 NOK
  • Do 25 km/h: 2 500 - 3 000 NOK
  • Do 30 km/h: 3 000 NOK, príp. rozhodne súd
  • Do 35 km/h: 4 000 NOK, príp. rozhodne súd
Za vyššie prekročenie rýchlosti šoféra automaticky predvolajú na súd, kde zaplatí vysokú pokutu a odoberú mu vodičský preukaz.
Alkohol:
  • s 0,2 - 0,5 promile alkoholu v krvi: 5 000 - 10 000 NOK
  • s 0,5 - 1 promile alkoholu v krvi: pokuta v závislosti od výšky príjmu a podmienečné väzenie
  • s 1,5 a viac promile alkoholu v krvi: pokuta v závislosti od výšky príjmu a väzenie
Pri alkohole berú vodičský preukaz najmenej na rok a vodič môže byť zavretý najmenej na 14 dní. Polícia môže zobrať vozidlo motoristom pod vplyvom alkoholu a vydať ho, až keď je vodič schopný jazdy.
Bezpečnostná situácia: Je stabilná, kriminalita je nízka, najmä na vidieku a na severe takmer nulová. Dovoz, prechovávanie či predaj akéhokoľvek minimálneho množstva drog a kriminalita pod vplyvom drog je prísne trestaná.
Motorizovaní turisti platia mýto v stanovených úsekoch ciest (mosty, tunely, diaľnice, vjazdy do centra niektorých miest: Oslo - osobné auto denne 15,- NOK, Bergen - osobné auto v pondelok až piatok 10,- NOK. Vnútrozemské cesty pretínajúce nórske pohoria a náhorné plošiny sú v zime uzatvorené a sú zjazdné prakticky len v období máj - september. Informácie o zjazdnosti nórskych ciest na tel. 175 alebo na www.vegvesen.no. Mnohé úseky ciest sú v zimnom území uzatvorené (najmä pre nákladné vozidlá), resp. existuje povinnosť prejazdu iba s reťazami, resp. snehovými hrotmi. Nedodržanie týchto predpisov je trestané vysokými pokutami. Vodič musí okrem toho zaplatiť všetky poplatky súvisiace s odtiahnutím vozidla a jeho vybavením technickými prostriedkami (reťaze). Sieť čerpacích staníc na pohonné hmoty v krajine je veľmi hustá. Cena jedného litra benzínu: 98 okt. = cca 11,- NOK; 95 okt. = 10,50 NOK, nafta 11,2 NOK Nórska spoločnosť doposiaľ dodržuje nedeľný dopoludňajší kľud. Okrem toho, že občania nemajú pracovať alebo robiť hluk, nie sú predpoludním otvorené kultúrne ani turistické zariadenia (s výnimkou hlavných atrakcií v najvyššej turistickej sezóne od 15. júna do 15. augusta).