Vstupné obmedzenia

Pre vstup na územia Švédska a Nórska potrebujú občania SR iba cestovný pas alebo občiansky preukaz, platnosť pasu musí byť však najmenej 3 mesiace od dátumu plánovaného návratu z krajiny.
Cestujúci vo veku nad 20 rokov, ktorí prichádzajú do Nórska zo Slovenska môžu dovážať max. 1liter 22%-60% alkoholu + 1.5 litra nápoja s 2.5%-22% alkoholu + 2 litre piva alebo 3 litre nápoja s 2.5%-22% alkoholu + 2 litre piva alebo 5 litrov piva . Ďalej môžu doviesť max. 200 cigariet alebo 250g tabaku, ďalej 0,5 kg kávy a 0,1 kg čaju. Dovoz čerstvého mäsa, mliečnych výrobkov, zeleniny a vajec je zakázaný. Povolené je dovoz 4 kg konzervovaných potravín na osobu.

Peniaze a mena

Menovou jednotkou v Nórsku je nórska koruna ( 1 Eur = cca 8,4 NOK ). V Škandinávii je časté používanie medzinárodných platobných kariet. Vo väčšine obchodov je možnosť platby v EUR, ale v supermarketoch táto možnosť väčšinou nie je, a keď áno, tak za nevýhodný kurz. Orientačné ceny niektorých potravín : 1 l mlieka – 2 Eur, 250g masla – 2,3 Eur, 1 kg syru alebo mäsa – 20 Eur, 1 kg zemiakov – 2 Eur, 1 kg cestovín – 2,7 Eur, chlieb – 3 Eur. Veľmi jednoducho povedané min. o 100% všetko drahšie ako u nás.

Počasie

Nórske pobrežie je hornaté, a preto musia návštevníci počítať s náhlymi zmenami počasia. So skúseností však vieme, že v júli a auguste je počasie pomerne stabilné, veľmi slnečné a teplé. Daždivo býva max. 2-3 dni, čo sa dá využiť v okolitých lesoch na zber čučoriedok, brusníc, malín a húb.
Doporučujeme preto gumové alebo nepremokavé oblečenie a obuv, čižmy, šiltovku a polarizačné okuliare.

Určite si doma nezabudnite

Nepremokavú bundu a nohavice, prípadne plášť, šiltovku a okuliare proti slnku, krém proti slnku, repelent, lieky, hygienické potreby, cestovný pas, posteľné prádlo, potravinársku fóliu a širokú lepiacu pásku (potrebné pri balení polyesterových prepraviek s rybami)

Zásady prevádzky vypožičaných motorových člnov, preberanie a vrátenie člnov

Pri preberaní si čln vždy poriadne skontrolujte, zoznámte sa s jeho obsluhou a riadením, dojednajte si s majiteľom tankovanie paliva. Čln máte prenajatý na dobu určitú a odovzdávate ho v dohodnutom termíne a v rovnakom stave, ako pri preberaní.

Štartovanie motoru

Skontrolujte poprepájanie palivového okruhu(spojte nádrž s motorom, nadstavte dvojcestný ventil, napumpujte palivo).
Skontrolujte zásobu paliva, uvoľnite prívod vzduchu do nádrže. Dopravte čln na správnu hĺbku, aby sa dal motor sklopiť do správnej polohy.
Sklopte motor do vody. Nadstavenie sklopenia motoru sa dá u väčšiny typov motorov, posuvnou oskou.
Správne nadstavenie sklonu motora zásadne ovplyvňuje výkon motoru. NIKDY neštartujte nesklopený motor „na sucho“. Nadstavte polohu radiacej páky do neutrálu a polohu plynu na štartovanie.
Nadstavte sytič, pridržte motor jednou rukou a druhou rukou ťahom za štartovací povraz, naštartujte, uberte sytič. Po naštartovaní studeného motoru, nechajte ho asi 3 minúty bežať na neutrál. Potom choďte ďalšie 3 minúty na nižší výkon, aby sa motor dostatočne zohrial. Zohriaty motor(alebo“prechlastaný“) štartujte bez sytiču, iba pridajte plyn.
Ak sa Vám nedá motor naštartovať, skontrolujte : polohu plynu, polohu sytiču, napumpovanie a prívod paliva.

Prevádzka člnu a motora

Používajte plný výkon iba u zahriateho motora a aj to, ak je to len nutné. Väčšina člnov dosahuje max. rýchlosť už pri 70% výkone motora. Pri preradzovaní smeru jazdy „nevynechávajte“ polohu neutrál. Nikdy nenechávajte bežať zdvihnutý motor „na sucho“. Priebežne kontrolujte dostatočné upevnenie motoru, prívod vzduchu do nádrže, polohu sytiča.
Zastavenie chodu motora sa prevádza pri najnižších otáčkach, stisnutím tlačítka „stop“( spravidla býva červenej farby).
Niektoré motory sú vybavené bezpečnostným káblom, ktorý sa upevní na odev vodiča. Pri nehode sa kábel vytrhne a tlačítko „stop“ samo zastaví chod motora.
Vždy kontrolujte hĺbku vody a prítomnosť plytčín. Ak ste si nie istý hĺbkou dna, choďte radšej pomaly a stále kontrolujte dno pred člnom. Poškodenie člnu alebo motoru nabehnutím na plytčinu, ste povinný uhradiť.
Pri pristávaní ku brehu, odporúčame ísť pomaly, vypnúť motor, prípadne doveslovať k brehu ručne. S člnom dorážajte ku brehu opatrne, najlepšie v závetrí. Na breh vyťahujte iba prázdny, nezaťažený čln – pozor na príliv a odliv!
Čln na brehu vždy dôkladne uviažte, motor zdvihnite, nádrž uzavrite, poloha plynu na štart, smer jazdy neutrál. Odporúčame čln priebežne čistiť a neskladovať ulovené ryby na dne člnu.
Kotvenie člnov a chytanie vo vzdialenosti menšej ako 150 m od rybích fariem, sietí a rybolovných zariadení je zakázané.

Palivo

Cena paliva v Nórsku je okolo 14 NOK / liter. Palivo kupujete výlučne u majiteľa kempu. Palivo si treba zvyčajne objednať v predstihu aspoň pár hodín dopredu. Do člnov dávajte iba palivo, ktoré Vám predá správca kempu, nevhodné palivo môže poškodiť motor. Motory o výkone 5 HP spotrebujú za 10 dní asi 25-40 litrov benzínu. Ak však budete „naháňať“ motor stále na plný plyn, môže spotreba vybehnúť niekoľkonásobne vyššie.

Poškodenie motoru

Poškodenie člnu alebo motoru, hláste ihneď majiteľovi kempu. Zavinené poškodenie budete musieť uhradiť, nezavinené ide samozrejme na náklady majiteľa kempu. Motor bude opravený alebo vymenený za nový v najbližšom možnom termíne.

Bezpečnosť na lodi

Nikdy neopúšťajte prístav bez záchranných viest a vesiel. Vždy musíte mať v lodi dostatočné množstvo paliva. Idete na vodu v hmle alebo za šera, odporúčame buzolu.
Vždy dbajte na správnu orientáciu v teréne. Ak nemáte s riadením člnu na vlnách skúsenosti, nechajte si poradiť od skúsenejších alebo jazdite veľmi opatrne !
Ak fúka silný vietor, vyhľadajte závetrie a bezpečné kotvište – zďaleka sa vyhýbajte plytčinám a útesom ! Na čln si vždy berte mobilný telefón. V prípade, že sa chystáte na dlhšiu výpravu, oznámte to Vaším kolegom, prípadne delegátovi zájazdu.
Osoby v podnapitom stave nepatria na čln !